همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، برنامه مدون و تعریف شده دولت تدبیر و امید است.

معصومه ابتکار

معصومه ابتکار سه‌شنبه شب در نشست با اعضای شورای اسلامی آذربایجان شرقی و تبریز، افزود: در این زمینه طرح‌هایی همچون ارتقای کیفیت سوخت خودروها و واحدهای صنعتی حذف بنزین تولید شده پتروشیمی‌ها و بهره‌مندی از بنزین یورو 4 و پایش صنایع آلاینده در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.

وی اظهارکرد: این سازمان با جدیت پایش صنایع را پیگیری می‌کند که در این راستا حذف مازوت از سوخت نیروگاه حرارتی تبریز محقق شد که بر این اساس مقادیر زیادی گوگرد از هوای تبریز پاک‌سازی شد.

ابتکار، اعمال استانداردهای یورو 4 در صنایع خودروسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر همین مبنا پارسال 350 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد و امسال نیز این طرح با حمایت دولت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با هماهنگی‌های به وجود آمده با بانک‌های عامل امسال برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی شهرها، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

ابتکار دوره پسابرجام را فرصتی استثنایی برای سرمایه‌گذاری در مدیریت پسماندها، تولید انرژی از زباله و حمل و نقل عمومی شهرها دانست که ساز و کارهای آن فراهم شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از چنین فرصتی به عزم و اراده بالای مسئولان و مدیران استانی بستگی دارد.

وی با تاکید بر این که شوراها و شهرداری‌ها باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار بدون اتکا به فروش تراکم بروند، اظهار کرد: حرکت به سمت اخذ عوارض زیست محیطی می‌تواند در این زمینه راهکار مناسبی باشد.

  • گردشگری طبیعی

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: در صورت رعایت الزامات زیست محیطی از گردشگری طبیعی استقبال می‌کنیم.

معصومه ابتکار سه‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی شهریمیز از شبکه سهند بر توجه به دستورالعمل‌های زیست محیطی همچون پرهیز از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی و مراقبت از حیات وحش تاکید کرد و گفت: با هوشمندسازی حفاظتی و استفاده از دوربین‌ها درصدد افزایش ضریب حفاظتی عرصه‌های طبیعی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای 850 محیط بان کشور در سال گذشته در زمینه‌های حقوقی، استفاده از سلاح و مسائل زیستی گفت: این آموزش‌ها استمرار خواهد داشت و درصدد برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی برای محیط بانان هستیم.

وی با بیان این که محیط بانان با عشق و سلامت نفس انجام وظیفه می‌کنند، از برقراری سختی کار سه هزار امتیازی برای محیط بانان خبر داد و گفت: در حال حاضر در بیشتر استان‌ها پرداخت می‌شود.

ابتکار با بیان این که رویکرد اصلی حفاظت محیط زیست استفاده از توان مردمی و دخالت دادن روستائیان در حفاظت از عرصه‌های طبیعی است، گفت: باید این باور ایجاد شود که بیش‌ترین ثمره این حفاظت، نصیب خود جوامع محلی خواهد شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این تفاهم‌نامه بر مشارکت جوامع محلی در اجرای برنامه‌های طرح‌های مدیریت مناطق با ایجاد ساز و کار مورد نیاز جهت بهره‌گیری از توان و ظرفیت جوامع مزبور و تشکل‌های مردم نهاد تاکید شده است.

امروز در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری آذربایجان شرقی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور امضا شد.

این تفاهم‌نامه در راستای حفاظت از تنوع زیستی کشور و دستیابی به رویکرد همه‌سو نگر کاربردی و پویا و به منظور حفظ و نگه‌داری منابع اکولوژیک و بهره‌برداری خردمندانه از این منابع و جلب مشارکت در اجرای برنامه‌های طرح مدیریت مناطق منعقد شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یک روزه خود به تبریز در جلسه پایش دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز شرکت کرد و نشستی نیز با رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی برگزار و در جمع اعضای شورای اداری استان و شورای شهر تبریز سخنرانی کرد. 

کد خبر 324699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha